Afstand ved opstigningen ( Entlastungsabstände Aufstieg Retention distance ascent )
Når man holder afstand ved opstigningen er belastningen på snelaget mindre, og dermed mindre risikoen for en lavine udløsning | |  |
Afstand ved nedkørsel ( Entlastungsabstände Abfahrt Retention distances downhill )
Når man holder afstand ved nedkørsel er belastningen på snelaget mindre, og dermed en mindre risikoen for en lavine udløsning | |  |
Whumpfs lyd ( Wumm geräusch whumpfing, collapsing sound )
Kendetegn lyd ( "whumph" eller "whumpf"), der opstår, når et svagt lag af sne kollapser . Lyden indikerer normalt en ustabil situation og kan være ledsaget af revnedannelse. Gentagne whumpfs er en klar advarsel af lavine fare | Reference http://www.slf.ch | |
Europæiske Lavine fare skala ( Europäischen Lawinengefahrenskala Avalanche Danger Scale - Europe )
Siden 1993 er der en fælles europæisk lavine fare skala. Lavine Advarsel service i Bayern, Østrig, Italien, Schweiz, Frankrig, Slovenien og Spanien blev enige om en fælles standard for klassificering af lavine fare. | Reference http://www.avalanche-center.org |  |
Kritisk nye sne mængde ( Critical new snow depth Kritische Neuschneemenge )
Den nye sne er en belastning for den gamle sne dække og øger derfor lavine faren. En tommelfingerregel for den kritiske nye sne mængde er:
10 til 20 cm med ugunstige situationer
20 til 30 cm med mellemliggende situationer
30 til 50 cm med gunstige situationer
Positiv: lav til moderat vindhastigheder, temperatur tæt på 0 ° C, stærkt uregelmæssige gamle sne overflade, ofte kørt skråninger. Ugunstige: høj nedbør, kraftig vind (> 50 km / t, brusende vind), lav temperatur (under -5 til -10 ° C), glat gamle sne overflade (overflade hård, smeltet skorpe eller is, meget gamle sne overflade), sjældent kørte skråninger. | Reference http://www.slf.ch | |
Reduktions metode (3x3) ( Reduktionsmethode (3x3) Reductions method (3x3) )
Werner Munter er opfinderen af den reduktion metode og mangeårig ekspert for laviner. Han har udarbejdet en metode hvor man ved hjælp af risikofaktorer og graden af reduktion faktorer såsom stejlhed, eksponering, kan den aktuelle lavinerisikoen bestemmes. | |  |
Lavine fare ( Lawinengefahr Avalanche danger )
Fra dette punkt er der lavine fare | |  |
DAV-SnowCard ( DAV-SnowCard DAV-SnowCard )
En metode fra den tyske bjergbestigning klub DAV i en hurtig måde at udregne og foretage en risikovurdering af lavine faren | Reference http://www.av-snowcard.de/ |  |
Stop or Go Card ( Stop or Go Card Stop or Go Card )
Stop or Go kortet fra Michael Larcher foretrækkes af den østrigske alpine Club (ÖAV) til at vurdere lavine faren | Reference http://www.alpenverein.at/ |  |